FISCHER-Z – TIL THE OCEANS OVERFLOW

Artiest info
Website
facebook

Label: So Real / PIAS

De Britse leadzanger, gitarist en songschrijver John Watts begon in 1976 aan een muzikale avontuur met zijn pop- en rockformatie ‘Fischer-Z’. In 2019 maakten we hier kennis met het album “Swimming In Thunderstorms” dat volgde op het in 2017 uitgebrachte album “Building Bridges”. John Watts is gedurende die bijna 50 jaren blijven optreden en hij zal dat nu ook opnieuw gaan doen om de release van zijn allernieuwe plaat “Til The Oceans Overflow” te promoten.

De wat oudere ‘Rootstime’-fans onder ons kennen ongetwijfeld nog de liedjes “So Long”, “Remember Russia”, “Marliese” en “The Worker”, de grootste meezingbare hits van ‘Fischer-Z’, de groep die werd opgericht en gedomineerd door John Watts. Op de cd “Til The Oceans Overflow” blijft hij in de twaalf nummers trouw aan zijn gekende stijl, zowel qua ritmiek als qua gehanteerde zangpatronen. Het motto dat wat goed is niet hoeft te worden veranderd is dan ook meer dan ooit van toepassing op de muziek van ‘Fischer-Z’.

Zoals op zijn vorige albums brengt John Watts ook hier weer een mix van liedjes die handelen over maatschappijkritiek, waarnemingen over het dagelijkse leven rondom hem en mooie liefdesliedjes op melodieuze pop- en rockdeuntjes. Om daar de mooiste nummers uit te selecteren blijkt dan ook geen eenvoudige opgave, maar we hebben toch wel een ietwat grotere voorkeur voor de singles “Choose” (zie video) en “A.I.OWNS.U.” over de invloeden van ‘Artificiële Intelligentie’, het rockende “Brian”, het op een discoachtige melodie gebrachte “Waterside” dat we eveneens maar wat graag op single zouden zien verschijnen en de leuke rockballad “Oh Compassion” met knap keyboardswerk.

We wisten natuurlijk al sinds lang dat John Watts en ‘Fischer-Z’ nooit ontgoochelen met nieuwe platen en dat is nu ook weer het geval met dit album “Til The Oceans Overflow”. Naast het componeren en zingen van deze twaalf songs speelt John Watts ook nog op de meeste instrumenten die voor de muziek bij die tracks zorgen. Maar er was voor de opname in de legendarische ‘Hansa Studio’ in Berlijn toch nog wat extra instrumentale hulp voorzien van de vaste ‘Fischer-Z’-bassist Dave Purdye, de Duitse jazzgitarist Marian Menge van indie rockgroep ‘Voltaire’, de Franse keyboardsspeler Adrien Rodes en de Nederlandse drummer Sin Banovic. Hun bijdragen werden omwille van de coronacrisis via het internet naar John Watts gestuurd die alles nadien mooi in elkaar heeft gemixt in de studio.

(valsam)